1
3
4
5
2
26
1
Chmury w tle
Złowrogie słupy chmurnego tła
(czarny dym odrzuconej ofiary)
zdają się wynurzać bezpośrednio
z umieszczonego w cieniu Kaina;
równocześnie świetliste ciało Abla
wskazuje na widoczny w dolnym
lewym kącie promienisty prześwit.
Nie sposób lepiej ukazać tutaj
walki dobra ze złem.
2
Ubranie Kaina
Obydwaj mężczyźni mają
na sobie skóry zwierzęce, co
przypomina o bardzo starym
charakterze tej sceny, która odsyła
do najdawniejszych czasów
człowieka, kiedy wygnany z raju,
otrzymał od Boga odzienie ze
skór, by przysłonić zawstydzającą
odtąd nagość.
3
Noga Abla
Wyciągnięta ku promiennie
prześwitującemu niebu prawa
noga Abla kieruje spojrzenie
widza ku owej nieskończoności,
z której wyziera spojrzenie
Wiekuistego. Zbrodnia Kaina
jest widoczna dla oczu Boga,
przed którym nadaremnie będzie
usiłował ukrywać prawdę, zanim
ucieknie.
4
Zakrwawiona głowa Abla
Złowieszczy szczegół tej sceny
zbrodni, rana pokrywająca krwią
czaszkę powalonego na ziemię
Abla, poświadcza, że został już
uderzony straszliwą maczugą
potrząsaną przez starszego
brata. Czyni to nadaremnym, ale
i wzruszającym ostatni jego gest
– wyciągnięcie ręki – w obronie,
a może błagalnie…
5
Ołtarz ofiarny
Wprawdzie ledwie widoczny,
stojący z prawej strony, ołtarz
ofiarny odgrywa tu dwojaką
rolę. Jako symbol przypomina
powód zbrodniczego szaleństwa
Kaina. Natomiast a z punktu
widzenia struktury, dopełnia całą
kompozycję, której wszystkie
motywy zdają się przeciwstawiać
jej surowości, zanim pogrąży się
w próżni lewej strony.