Previous Page  12 / 17 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 12 / 17 Next Page
Page Background

1

3

 4

5

2

26

1

Chmury w tle

Złowrogie słupy chmurnego tła

(czarny dym odrzuconej ofiary)

zdają się wynurzać bezpośrednio

z umieszczonego w cieniu Kaina;

równocześnie świetliste ciało Abla

wskazuje na widoczny w dolnym

lewym kącie promienisty prześwit.

Nie sposób lepiej ukazać tutaj

walki dobra ze złem.

2

Ubranie Kaina

Obydwaj mężczyźni mają

na sobie skóry zwierzęce, co

przypomina o bardzo starym

charakterze tej sceny, która odsyła

do najdawniejszych czasów

człowieka, kiedy wygnany z raju,

otrzymał od Boga odzienie ze

skór, by przysłonić zawstydzającą

odtąd nagość.

3

Noga Abla

Wyciągnięta ku promiennie

prześwitującemu niebu prawa

noga Abla kieruje spojrzenie

widza ku owej nieskończoności,

z której wyziera spojrzenie

Wiekuistego. Zbrodnia Kaina

jest widoczna dla oczu Boga,

przed którym nadaremnie będzie

usiłował ukrywać prawdę, zanim

ucieknie.

4

Zakrwawiona głowa Abla

Złowieszczy szczegół tej sceny

zbrodni, rana pokrywająca krwią

czaszkę powalonego na ziemię

Abla, poświadcza, że został już

uderzony straszliwą maczugą

potrząsaną przez starszego

brata. Czyni to nadaremnym, ale

i wzruszającym ostatni jego gest

– wyciągnięcie ręki – w obronie,

a może błagalnie…

5

Ołtarz ofiarny

Wprawdzie ledwie widoczny,

stojący z prawej strony, ołtarz

ofiarny odgrywa tu dwojaką

rolę. Jako symbol przypomina

powód zbrodniczego szaleństwa

Kaina. Natomiast a z punktu

widzenia struktury, dopełnia całą

kompozycję, której wszystkie

motywy zdają się przeciwstawiać

jej surowości, zanim pogrąży się

w próżni lewej strony.