Previous Page  3 / 28 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 3 / 28 Next Page
Page Background

Wprowadzenie

5

Fenomen

C

aravaggio fascynuje mnie od kilkudziesięciu lat. Gdy przed trze‑

ma dekadami po raz pierwszy znalazłem się w Rzymie, natknąłem

się na doświadczonego przewodnika turystycznego, redemptorystę, ojca

Jana Piekarskiego, któremu wyraźnie imponował Michelangelo Merisi

zwany Caravaggiem. Oprowadzając mnie po Wiecznym Mieście, nie

darował sobie żadnej okazji, aby do niego nawiązywać, o nim mówić,

prezentując najciekawsze zabytki z nim związane. Rzym jest przecież

pełen Caravaggia – jego życia, jego zmagań, jego sławy i jego dramatów,

ale i najlepszej jego twórczości. Z wszystkich zakątków miasta wyzierają

jego dzieła, tworząc barwną historię artysty wszech czasów. Od tam‑

tej pory, gdy tylko bywałem w Rzymie – a zdarzyło się nawet, że pięć

lat w nim mieszkałem – Caravaggio nigdy mnie nie opuszczał. Nie ina‑

czej było, gdy wędrując po świecie nawiedzałem słynne galerie, zawsze

z drżeniem serca wyszukiwałem obrazy tego artysty, by móc je kontem‑

plować na żywo. W ten sposób, na przestrzeni wielu lat, udało mi się

obejrzeć prawie wszystkie jego dzieła. Twórczość ta w wyjątkowy sposób

stała się częścią mojego życia.

O Caravaggiu pisałem, wygłaszałem konferencje, prowadziłem pra‑

ce naukowe, wykłady na uniwersytecie, a nawet rekolekcje w kościołach,

posługując się jego obrazami. Zawsze spotykało się to z dużym zainte‑

resowaniem audytorium. Ośmieliło mnie to do napisania o nim książki,

którą właśnie prezentuję. Ma być ona bardziej opowieścią niż analizą

estetyczną czy historyczną, biografią artysty, pewną rekonstrukcją dzie‑

jową i kulturową czasów, w jakich żył, ale też interpretacją artystyczną

i duchową obrazów mistrza. Jest próbą odkrycia licznych tajemnic Ca‑