440
Spis treści
Rozdział IV
Oblicza Chrystusa w twórczości Caravaggia
. . . . . . . . . . . 294
Ofiara Izaaka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 297
Święty Jan Chrzciciel jako figura Chrystusa . . . . . . . . . . 305
Ecce Homo
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321
Odkupiciel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 327
Chrystus wiecznie żywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . 333
Rozdział V
Caravaggiowskie rozumienie transcendencji
. . . . . . . . . . . 344
Pomiędzy transcendencją a immanencją . . . . . . . . . . . 346
Prekursor nowej teologii . . . . . . . . . . . . . . . . . 357
Protagonista nowej duchowości . . . . . . . . . . . . . . . 364
Caravaggio – malarz kontrreformacji . . . . . . . . . . . . 373
Caravaggio – malarz prostego ludu
i „pobożności ludowej” . . . . . . . . . . . . . . . . . . 385
Rozdział VI
Niezwykła popularność i aktualność Caravaggia
. . . . . . . . . 396
Poznanie niewyrażalnego przez obraz . . . . . . . . . . . . 401
Caravaggionizm i nowatorstwo mistrza . . . . . . . . . . . 406
Od Caravaggia do Rembrandta . . . . . . . . . . . . . . . 411
Współczesna percepcja Caravaggia . . . . . . . . . . . . . 415
Epilog . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 428
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 430