Previous Page  28 / 28
Information
Show Menu
Previous Page 28 / 28
Page Background

440

Spis treści

Rozdział IV

Oblicza Chrystusa w twórczości Caravaggia

. . . . . . . . . . . 294

Ofiara Izaaka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 297

Święty Jan Chrzciciel jako figura Chrystusa . . . . . . . . . . 305

Ecce Homo

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321

Odkupiciel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 327

Chrystus wiecznie żywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . 333

Rozdział V

Caravaggiowskie rozumienie transcendencji

. . . . . . . . . . . 344

Pomiędzy transcendencją a immanencją . . . . . . . . . . . 346

Prekursor nowej teologii . . . . . . . . . . . . . . . . . 357

Protagonista nowej duchowości . . . . . . . . . . . . . . . 364

Caravaggio – malarz kontrreformacji . . . . . . . . . . . . 373

Caravaggio – malarz prostego ludu

i „pobożności ludowej” . . . . . . . . . . . . . . . . . . 385

Rozdział VI

Niezwykła popularność i aktualność Caravaggia

. . . . . . . . . 396

Poznanie niewyrażalnego przez obraz . . . . . . . . . . . . 401

Caravaggionizm i nowatorstwo mistrza . . . . . . . . . . . 406

Od Caravaggia do Rembrandta . . . . . . . . . . . . . . . 411

Współczesna percepcja Caravaggia . . . . . . . . . . . . . 415

Epilog . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 428

Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 430