Komisja Wychowania Katolickiego KEP w Polsce wydała komunikat w sprawie realizacji podstawy programowej i programu nauczania religii w roku szkolnym 2025/2026 w związku z ograniczeniem godzin lekcji religii w szkole z dwóch do jednej w tygodniu. Z komunikatu wynika, że „w roku szkolnym 2025/2026 obowiązuje podstawa programowa z 2018 roku i opracowane zgodnie z tym dokumentem programy nauczania religii rzymskokatolickiej oraz podręczniki do nauki religii”. Komisja Wychowania Katolickiego KEP zobowiązuje nauczycieli religii, do ustalenia zakresu treści – wymagań szczegółowych z zachowaniem struktury obowiązującego programu nauczania religii i zgodnych z nim podręczników do nauki religii.

Wydawnictwo Jedność przygotowuje dla katechetów „pakiet ratunkowy” w skład którego wchodzą:

SZKOŁA PODSTAWOWA

  • skrócone wersje przewodników metodycznych na jedną lekcję w tygodniu do podręczników dla klas I-VIII,
  • skrócone wersje zeszytów ćwiczeń na jedną lekcję w tygodniu dla klas V-VIII,
  • dostosowane rozkłady materiału, plany wynikowe i systemy oceniania do każdej klasy

LICEUM I TECHNIKUM

  • skrócone wersje przewodników metodycznych na jedną lekcję w tygodniu: klasa I i II liceum i technikum, klasa III liceum oraz klasa 4 liceum i 5 technikum (do klas 3/4 technikum pozostają bez zmian)
  • dostosowane rozkłady materiału, plany wynikowe i systemy oceniania do każdej klasy

SZKOŁA BRANŻOWA 

  • skrócone wersje przewodników metodycznych na jedną lekcję w tygodniu klasy I-III (1 stopnia) 
  • dostosowane rozkłady materiału, plany wynikowe i systemy oceniania do każdej klasy

Skrócona wersja przewodników metodycznych zawiera czterdzieści tematów wybranych z sześćdziesięciu z przewodnika w pełnej wersji. Tematy zostały tak opracowane, by Katecheta miał możliwość zrealizowania wymagań Podstawy Programowej (z 2018 roku) oraz odpowiedniego programu nauczania religii w wymiarze 1 lekcji tygodniowo. Zrezygnowano z treści, które powtarzały się w obrębie danej klasy, jak i w danym etapie edukacyjnym. Część tematów w przewodniku pozostała w niezmienionej wersji, a część została przepracowana, by na jednej godzinie lekcyjnej można było zrealizować wybrane treści zamieszczone wcześniej np. w dwóch jednostkach. W konspektach, przy opisie wykorzystywanych materiałów, zostały podane numery stron z podręcznika, z którymi uczeń ma pracować.  Zeszyty ćwiczeń na jedną lekcję w tygodniu dla klas V-VIII są spójne z treścią nowo opracowanych przewodników metodycznych.

W Strefie katechety na www.jednosc.com.pl oraz na portalu Katecheza w Jedności (kwj.pl) dostępne będą wkrótce do pobrania za darmo:

  • skócone przewodniki metodyczne w wersji PDF
  • rozkłady materiału, plany wynikowe i systemy oceniania w wersji WORD

Będzie również możliwość zamówienia bezpłatnych nowych pakietów startowych zawierających:

  • skrócone wersje przewodników metodycznych dla klas I-VIII szkół podstawowych
  • skrócone wersje zeszytów ćwiczeń do klas V-VIII szkół podstawowych

Komunikat KWK KEP w sprawie realizacji podstawy programowej i programu nauczania religii w roku szkolnym 2025/2026

W związku z bezprawnym ograniczeniem przez Rząd RP godzin lekcji religii w szkole z dwóch do jednej w tygodniu jesteśmy zmuszeni do wskazania ogólnych wytycznych, określających sposób korzystania z obowiązujących dokumentów programowych nauczania religii w szkole (podstawy programowej i programu nauczania religii rzymskokatolickiej oraz podręczników do religii) w sytuacji realizacji lekcji religii w wymiarze jednej godziny tygodniowo.

W roku szkolnym 2025/2026 obowiązuje podstawa programowa z 2018 roku i opracowane zgodnie z tym dokumentem programy nauczania religii rzymskokatolickiej oraz podręczniki do nauki religii.

Mając na uwadze zróżnicowanie programów i podręczników do nauczania religii, środowisk edukacyjnych oraz poziomu wiedzy religijnej, umiejętności i postaw uczniów, Komisja Wychowania Katolickiego w porozumieniu z dyrektorami Wydziałów Katechetycznych w Polsce zaleca dostosowanie treści nauczania – wymagań szczegółowych określonych w obowiązujących dokumentach programowych nauczania religii, w tym w podstawie programowej i programach nauczania religii rzymskokatolickiej w szkołach do nowego wymiaru godzin lekcji religii. Nauczycieli religii, którzy pracują w danej szkole i prowadzą zajęcia w klasach na tym samym etapie edukacyjnym zobowiązuje się do wspólnego ustalenia zakresu treści – wymagań szczegółowych z zachowaniem struktury obowiązującego programu nauczania religii i zgodnych z nim podręczników do nauki religii.

Zalecamy, aby nauczyciele religii przy wyborze tematów lekcji oraz treści nauczania – wymagań szczegółowych kierowali się:

1)  zasadą hierarchii prawd objawionych – wybór kluczowych zagadnień wiary katolickiej, które są niezbędne dla formacji religijnej uczniów;

2)  troską o zachowanie ciągłości nauczania religii – zapewnienie spójności i kontynuacji treści nauczania religii mimo ograniczonego wymiaru godzin lekcji religii;

3)  zasadą podmiotowości i indywidualizacji – wybór tematów dostosowany do możliwości rozwojowych uczniów oraz ich zdolności percepcyjnych;

4)  troską o ukazywanie wartości i znaczenia lekcji religii w integralnym rozwoju ucznia;

5)  rozwagą dydaktyczną i pedagogiczną – równowaga pomiędzy potrzebami uczniów i wiernością założeniom programowym nauczania religii w szkole.

Komisja Wychowania Katolickiego KEP zachęca nauczycieli religii do podejmowania działań dydaktyczno-wychowawczych, mających na celu ukazanie wartości lekcji religii w szkole oraz do aktywnego uczestnictwaw inicjatywach edukacyjnych wspierających integralny rozwój uczniów.

Ks. Tomasz Kopiczko 

Sekretarz Komisji Wychowania Katolickiego KEP

Warszawa, 28 maja 2025