Previous Page  6 / 21 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 6 / 21 Next Page
Page Background

8

W Biblii pokarm i posiłki wciąż

odmierzają drogę ludzkości,

wyznaczając jej główne momenty.

Dar manny przyniósł ulgę utrudzonemu

wędrówką przez pustynię ludowi

Izraela (Wj 16; Lb 11). Ziemia Obiecana

jest przedstawiona jako miejsce

błogosławione, rodzące w obfitości

piękne i smaczne owoce (Lb 13,23-24;

Pwt 8,7n). Obrzędy i kult w świątyni są

zaproszeniem do spożywania ze stołu

Pańskiego, co wyraża ofiara biesiadna

(Kpł 7,11-15). Pokarm jest elementem

komunii i spotkania. Dzięki niemu

można celebrować ważne etapy życia:

narodziny, obrzezanie, narzeczeństwo,

wesele, śmierć. Radość z zasiadania

przy stole otwiera serca na gesty miłości

wobec ubogich, jest istotą gościnności

i przyjmowania innych. W Księdze

Przysłów pożywienie nawiązuje do

tematu mądrości, a w Pieśni nad

Pieśniami uczta staje się symbolem

i metaforycznym obrazem miłości Boga

do człowieka.

W Nowym Testamencie obecność Jezusa

pośród ludzi często łączy się z sytuacjami,

w których pokarm i uczta stają się czymś

najważniejszym. Tak się dzieje podczas

wesela w Kanie Galilejskiej (J 2,1-11)

i w cudzie rozmnożenia pięciu chlebów

i dwóch ryb (Mk 6,30-44). Sam Jezus

nie waha się komentować: „Przyszedł

Syn Człowieczy: je i pije; a wy mówicie:

Oto żarłok i pijak…” (Łk 7,34). W innym

miejscu Jezus pomaga uczniom

w połowie ryb, zapewniając im tym

samym pożywienie (Łk 5,1-11), a po

swym zmartwychwstaniu zaprasza ich na

posiłek, chleb i pieczone ryby (J 21,1-14).

Opowiada także przypowieść o zaczynie

wymieszanym z mąką (Mt 13,33) i nie

odmawia, gdy ludzie zapraszają Go do

stołu, o czym opowiada ewangelista

Łukasz (7,36-50): „Jeden z faryzeuszów

zaprosił Go do siebie na posiłek. Wszedł

więc do domu faryzeusza i zajął miejsce

za stołem”. A przed ukrzyżowaniem Jezus

żegna się ze swoimi uczniami, zapraszając

ich na Ostatnią Wieczerzę.

Również dzieje pierwszych wspólnot

chrześcijańskich oparte są na

doświadczeniu „przyjmowania posiłku

z radością i prostotą serca” (Dz 2,46) oraz

na trosce wobec potrzebujących, którym

posługiwano przy stołach (Dz 6,1-6).

Apostoł Paweł ustala reguły spotkań

na posiłkach w Koryncie: „Tak

więc, bracia moi, gdy zbieracie się,

Radość z zasiadania

przy stole otwiera

serca na gesty

miłości wobec

ubogich, jest

istotą gościnności

i przyjmowania

innych.