Rodzinna Lombardia
15
i Leonardo byli kochani zawsze,
Caravaggio jest kochany od jakie‑
goś czasu, bo tak naprawdę zo‑
stał odkryty dopiero w XX wieku.
Jego aktualność jest nadzwyczaj‑
na być może dlatego, że uosabia
problemy niejednego współcześ‑
nie żyjącego człowieka. Odsłania
napięcie człowiecze między prag‑
nieniem dobra a popełnianym
złem. Jego aktualność bierze się
z geniuszu, poprzez który po‑
trafi hipnotyzować widza. Jego
antyklasyczność i rewolucyjność
w uprawianiu sztuki, o jakie był
kiedyś posądzany, stają się dziś
klasyką i punktem odniesienia dla
innych artystów. Treść jego dzieł
traktowana jest jako nieśmiertel‑
na: miłość, śmierć, cierpienie,
zdrada, nienawiść, pożądanie,
duchowość, cielesność, nadzieja.
Sposób, w jaki traktuje zarówno
tematy świeckie, jak i religijne
czy też mitologiczne – dogłęb‑
nie, emocjonalnie, empatycznie
– czyni go wiecznie aktualnym,
niemalże współczesnym.
Rodzinna Lombardia
Lombardia znajduje się w pół‑
nocnej części Włoch. Jej nazwa
wywodzi się od germańskiego
plemienia Longobardów, któ‑
rzy w VI wieku podbili północne
Włochy i założyli swoje króle‑
stwo z ośrodkiem w mieście Pa‑
wia. Ten region, jeden z najwięk‑
szych i najbogatszych w kraju,
stanowią góry, doliny i jeziora,
tworzące przepiękne widoki, ale
przede wszystkim wspaniałe za‑
bytki i tysiące lat historii. Jeziora
– zarówno Como, Maggiore czy
Garda – wszystkie przynależą do
Włoskiej Krainy Jezior, a każde
z nich doczekało się własnego
miejsca w kulturze i literaturze.
Pamiętam rozliczne spacery wo‑
kół jeziora Garda, gdy w czasie
swych rzymskich studiów przy‑
bywałem wielokrotnie z duszpa‑
sterską pomocą do pobliskiego
sanktuarium w Bussolengo.