Previous Page  13 / 28 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 13 / 28 Next Page
Page Background

Rodzinna Lombardia

15

i Leonardo byli kochani zawsze,

Caravaggio jest kochany od jakie‑

goś czasu, bo tak naprawdę zo‑

stał odkryty dopiero w XX wieku.

Jego aktualność jest nadzwyczaj‑

na być może dlatego, że uosabia

problemy niejednego współcześ‑

nie żyjącego człowieka. Odsłania

napięcie człowiecze między prag‑

nieniem dobra a popełnianym

złem. Jego aktualność bierze się

z geniuszu, poprzez który po‑

trafi hipnotyzować widza. Jego

antyklasyczność i rewolucyjność

w uprawianiu sztuki, o jakie był

kiedyś posądzany, stają się dziś

klasyką i punktem odniesienia dla

innych artystów. Treść jego dzieł

traktowana jest jako nieśmiertel‑

na: miłość, śmierć, cierpienie,

zdrada, nienawiść, pożądanie,

duchowość, cielesność, nadzieja.

Sposób, w jaki traktuje zarówno

tematy świeckie, jak i religijne

czy też mitologiczne – dogłęb‑

nie, emocjonalnie, empatycznie

– czyni go wiecznie aktualnym,

niemalże współczesnym.

Rodzinna Lombardia

Lombardia znajduje się w pół‑

nocnej części Włoch. Jej nazwa

wywodzi się od germańskiego

plemienia Longobardów, któ‑

rzy w VI wieku podbili północne

Włochy i założyli swoje króle‑

stwo z ośrodkiem w mieście Pa‑

wia. Ten region, jeden z najwięk‑

szych i najbogatszych w kraju,

stanowią góry, doliny i jeziora,

tworzące przepiękne widoki, ale

przede wszystkim wspaniałe za‑

bytki i tysiące lat historii. Jeziora

– zarówno Como, Maggiore czy

Garda – wszystkie przynależą do

Włoskiej Krainy Jezior, a każde

z nich doczekało się własnego

miejsca w kulturze i literaturze.

Pamiętam rozliczne spacery wo‑

kół jeziora Garda, gdy w czasie

swych rzymskich studiów przy‑

bywałem wielokrotnie z duszpa‑

sterską pomocą do pobliskiego

sanktuarium w Bussolengo.