Previous Page  17 / 28 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 17 / 28 Next Page
Page Background

Rodzinna Lombardia

25

Sylwetka mistrza

Jak wyglądał Caravaggio, jaki

był? Jak zanotowali żyjący w jego

czasach biografowie (Giuglio

Mancini 1558–1630, Giovanni

Baglione 1566–1643, Pietro Bel‑

lori 1613–1696) – dwóch pierw‑

szych znało go osobiście – Ca‑

ravaggio był niskiego wzrostu

„grubaskiem”, o ciemnej karna‑

cji, z czarnymi oczami, miał dłu‑

gie ciemne włosy, brzydką twarz,

nosił brodę. Może stąd brały się

jego kompleksy, prowadzące go

do wielu czynów kryminalnych.

Był genialnym twórcą, najwyraź‑

niej jednocześnie nieakceptują‑

cym siebie. Cyrulik Luca, który

kiedyś opatrywał ranę Caravag‑

giowi po jego bójce ze stajennym,

tak opisuje artystę: „Młody męż‑

czyzna w wieku około 20–25 lat,

z rzadką czarną brodą, krępej bu‑

dowy, czarnooki, o krzaczastych

brwiach i gęstych niesfornych

włosach, ubierał się na czarno,

niestarannie, miał znoszone poń‑

czochy i wystrzępiony płaszcz.

Był hulaką i jak widać nieobce mu

były rozboje. Od nicości wspiął

się do sławy i majątku, ale suk‑

ces nie złagodził jego gwałtownej

natury, która doprowadziła go do

szybkiego upadku”.

Najlepiej jego urodę można

zobaczyć w pierwszym autopor‑

trecie

Chory Bachus

. Młodzień‑

czy Bachus (w mitologii greckiej

bóg dzikiej natury, winnej latoro‑

śli i wina) siedzi równolegle do

płaszczyzny obrazu, za kamien‑

ną balustradą. Głowę w wień‑

cu z bluszczu zwraca w kierun‑

ku widza i spogląda poza obraz

z ledwo zaznaczonym, nieco

szelmowskim uśmiechem. Ma‑

larz ukazuje w 

Chorym Bachusie

w sposób ironiczny własny por‑

tret, przedstawiając się jako me‑

lancholijny artysta, geniusz spod

znaku Saturna. Widać w nim

witalność, melancholię, pewność

siebie i młodzieńczą nieśmiałość,

bliskość i dystans. Ale da się

zauważyć już na tym młodzień‑

czym portrecie pewną fizjono‑

mię patologiczną. Chory Bachus

(malarz tuż po przybyciu z Me‑

diolanu do Rzymu kilka miesięcy

spędził w szpitalu) siedzi zgar‑

biony i na wpółnagi przy stole,

unosząc kiść winogron. Jego skó‑

Chory Bachus

,

Galeria Borghese, Rzym