Previous Page  18 / 28 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 18 / 28 Next Page
Page Background

Historia genialnego malarza

26

ra jest żółtawa, a twarz ohydna,

z grubymi ustami i jakby drwiną

w oczach.

Zdaniem krytyka i malarza,

Giovanniego Baglione, żyjącego

w tych samych czasach co artysta,

jest to pierwszy obraz Caravag‑

gia. Niektórzy krytycy dostrze‑

gają w

Bachusie

aluzje chrystolo‑

giczne. Niektórzy są zdania, że

artysta mógł traktować płótno

jako

ex voto

– dar dziękczynny

za uzdrowienie. A siebie chciał

przedstawić, na wzór Chrystusa,

imitatio Christi

czy wprost jako

Chrystusa zmartwychwstałego.

Caravaggio mógł się inspirować

drzeworytem

Ecce Homo

z

Wiel-

kiej Pasji

Dürera. Chory Bachus

i Dürerowski Chrystus mają po‑

dobny układ rąk, ramion, głowy.

Na obrazie Caravaggia jest też

parapet przypominający płytę na‑

grobną, na której siedzi Chrystus

przedstawiony na Dürerowskiej

rycinie. Na marginesie warto do‑

dać, że istnieje też obraz

Zdrowe-

go Bachusa

w Galleria degli Uffizi

we Florencji, a ukazany na nim

mitologiczny bóg jest znacznie

mniej podobny do artysty. Obraz

został zamówiony prawdopodob‑

nie przez kardynała del Monte,

niedługo po ukończeniu prze‑

szedł jednak w posiadanie wiel‑

kiego księcia Toskanii Ferdinanda

de Medici. Młodzieńczy

Bachus

przedstawiony jest w pozycji pół‑

leżącej na greckim łożu biesiad‑

nym

kline

. Głowę ma ozdobioną

wieńcem z liści winorośli, twarz

zwróconą do widza, któremu

zdaje się proponować trzymany

w lewej ręce kielich wina. Przed

nim na stole umieszczone są

misa z owocami i karafa z winem,

na której wypukłości malarz, jak

się wydaje, zaznaczył ślad swoje‑

go odbicia. Bachus ma cechy por‑

tretu z opalonymi rękami i bru‑

dem za paznokciami. Wszystkie

pierwsze półpostaciowe kompo‑

zycje figuralne Caravaggia (poza

tym ostatnim obrazem) nie były

malowane dla konkretnego klien‑

ta, ale z przeznaczeniem do

sprzedaży na rynku sztuki.

Najlepiej widać fizjonomię Ca‑

ravaggia na obrazie

Pojmanie Jezu-

sa w Ogrodzie Oliwnym

. Dlaczego

umieścił siebie pośród najbliż‑

szego otoczenia Jezusa? Dlacze‑

Zdrowy Bachus

,

Galeria Uffizi, Florencja