Previous Page  21 / 28 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 21 / 28 Next Page
Page Background

Rodzinna Lombardia

29

nie już w tym obrazie szukał uko‑

jenia dla swojego sumienia szar‑

panego wyrzutami, przebaczenia

Boga, Jego miłosierdzia.

Kolejnym obrazem autopor‑

tretowym jest

Głowa Meduzy

.

Meduza to jedna z dwóch form

morfologicznych parzydełkow‑

ców z galaretowatym ciałem,

zwykle w kształcie dzwonu lub

parasola. Zgładzenie Meduzy

opisane jest szczegółowo w

Me-

tamorfozach

Owidiusza. Perseusz

zdołał pokonać Meduzę jedynie

dzięki sprytnemu fortelowi. Aby

uniknąć jej wzroku – który miał

moc zamieniania patrzącego

w kamień – nie spojrzał wprost

na przeciwniczkę, ale obserwował

jej odbicie w swojej tarczy i w ten

sposób w końcu udało mu się ob‑

ciąć jej głowę. Caravaggio utrwalił

ten właśnie moment dramatycz‑

nej kulminacji, rzutując odciętą

głowę Meduzy pełną węży, jako

odbicie na wypukłej tarczy. Usta

i oczy są szeroko otwarte, stru‑

mienie krwi spływają z odciętej

przed chwilą szyi, grymas zasty‑

gły na twarzy. Caravaggio prze‑

kształcił mit Meduzy w manifest

malarstwa mimetycznego, które

potrafi tchnąć życie w przedsta‑

wiane postacie, a jednocześnie

unieruchomić je na płótnie. Zro‑

bił to z takim mistrzostwem, że

widz zamiera z przerażenia i po‑

dziwu przed wizerunkiem, tym

bardziej, że jest to własna twarz

malarza opleciona oszalałymi wę‑

żami.

Każdy artysta w jakimś sensie

maluje siebie. Czynił to i Cara‑

vaggio. W jego obrazach znaleźć

można „portret psychologiczny”

jego samego. Płótnem, które,

choć nie jest autoportretem, ale

może nam pomóc zrozumieć

tajemnice osobowości Caravag‑

gia, jest

Narcyz

, znajdujący się

w Palazzo Barberini w Rzymie.

Artysta w tym płótnie oddaje

tragiczną historię młodzieńca za‑

kochującego się we własnym od‑

biciu i opowiada historię, którą

opisał niegdyś Owidiusz w

Księ-

dze Metamorfoz

. Mit o Narcyzie

jest mocno zakorzeniony w kul‑

turze. Jego postać znajduje się

na freskach odkrytych w Pompe‑

jach, malowali go

m.in.

Nicolas

Poussin, Claude Lorrain, John

Pocałunek Judasza

National Gallery of Ireland, Dublin