439
Spis treści
Sycylijski rekonesans . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159
W katakumbach Syrakuz . . . . . . . . . . . . . . . 161
Łazarz
z Mesyny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
Boże Narodzenie
w Palermo . . . . . . . . . . . . . . . 177
Caravaggio zmasakrowany . . . . . . . . . . . . . . . . . 182
Przeczuwając śmierć . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
Duchowy testament artysty . . . . . . . . . . . . . . 189
W drodze ku wolności . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
Zniknięcie Caravaggia . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
Rozliczenie z własnym życiem . . . . . . . . . . . . . 202
Rozdział II
Rewolucje Caravaggia
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212
Pierwsza rewolucja: Portretowanie w taki sam sposób
przedmiotów i osób . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215
Druga rewolucja: Podjęcie tematyki nieobecnej dotąd
w malarstwie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224
Trzecia rewolucja: Malarstwo jako fotografia . . . . . . . . . 237
Czwarta rewolucja: Nowatorskie techniki malarskie . . . . . . . . . . . . . 245
Rozdział III
Malarstwo skoncentrowane na człowieku
. . . . . . . . . . . . 252
Mistrz przedstawień ciała . . . . . . . . . . . . . . . . . 254
Artysta wyrażający słabość i niewiarę człowieka . . . . . . . . 257
Malarz obrazujący fizjonomię ludzkiego strachu . . . . . . . . 265
Najpiękniejsze świadectwo chrześcijaństwa – męczeńska śmierć . 272
Caravaggiowski traktat o człowieku . . . . . . . . . . . . . 277
Humanizacja boskości . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284