Previous Page  22 / 28 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 22 / 28 Next Page
Page Background

Historia genialnego malarza

30

William Waterhouse i Salvador

Dali. Pisali o nim także polscy

twórcy, tacy jak Zbigniew Her‑

bert czy Maria Pawlikowska‑Jas‑

norzewska. Przede wszystkim

traktował o nim psychoanalityk

Zygmunt Freud.

Kim tak naprawdę jest Nar‑

cyz? Jest on symbolem miłości

własnej, znakiem egoizmu i od‑

wrócenia się od innych. To postać

zupełnie zamknięta we własnym

świecie. Miotana wewnętrznymi

przekonaniami. Z jednej strony

czuje się wszechmocna, z drugiej

słaba, krucha, zakompleksiona,

może nawet wydaje się jej, że jest

zerem, nikim. Narcyz jest rozdar‑

ty między skrajnościami w my‑

śleniu o sobie. I z tego powodu

nie kontaktuje się z otoczeniem.

Ostatecznie zmarniał z powodu

niespełnionej miłości i umarł.

Mówiono, że został ukarany przez

Afrodytę za wzgardzenie miłością

nimfy Echo. Kara polegała na nie‑

możliwości rozpoznania samego

siebie. Trudno nie znaleźć w nim

wątków autobiograficznych histo‑

rii życia Caravaggia. Narcyz jest

zaskakująco podobny do malarza,

a znając jego upodobanie do por‑

tretowania samego siebie, w tym

obrazie miałby on doskonałą oka‑

zję obnażenia swej osoby.

Artysta, jeśli jest to rzeczywi‑

ście jego dzieło, jako że przypi‑

suje się je też niejakiemu Spada‑

lino, pragnął jednak namalować

Narcyza jako swojego bohatera.

Przedstawił więc młodego i pięk‑

nego młodzieńca, który klęcząc,

pochyla się nad spokojnym lu‑

strem wody. Narcyz ukazany

został w niewygodnej pozycji,

wspiera się na rękach, a jego ciało

jest mocno pochylone do przo‑

du. Prawą ręką podpiera się na

krawędzi zwierciadła, lewą sięga

w kierunku toni, usiłując dotknąć

swojego obrazu odbitego w tafli

wody. Tragedię miłości do włas‑

nego nieosiągalnego odbicia wy‑

raża siła jego zaangażowania, wy‑

ciągnięta szyja i lekko rozchylone

wargi. Strój i uczesanie są typowe

dla epoki, w której żył autor obra‑

zu, nie zawiera zatem żadnych

mitologicznych odniesień. De‑

likatna twarz, długie włosy i wy‑

kwintna koszula mogą sugero‑

wać zniewieściałość, typową dla