Previous Page  13 / 21 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 13 / 21 Next Page
Page Background

19

Milczenie pierwszych wieków w kwestii jakiegoś przed‑

miotu, który powinien uderzać, tłumaczy się wieloma powo‑

dami, które uniemożliwiały zapoznanie się z nim w całości,

dlatego też właśnie powściągliwości i dyskrecji pierwszych

wieków zawdzięczamy to, że Relikwia nie została zniszczona,

lecz dotrwała do naszych czasów.

Pierwsze i wyraźniejsze odniesienia – prócz czterech

Ewangelii kanonicznych – są zawarte w Ewangeliach apokry‑

ficznych – nigdy nie uznanych przez Kościół. W Ewangelii

Nikodema Zbawiciel ukazuje się Józefowi z Arymatei i przy‑

pomina mu pewne szczegóły na temat Prześcieradła, które

ów uczeń nabył. Ewangelia według Hebrajczyków (zredago‑

wana po aramejsku w I w. po Chrystusie, bardzo ceniona

i cytowana przez ojców Kościoła) donosi, że „Piotr pobiegł

z Janem do grobu i zobaczył na płótnach «odciski» czy «od‑

bicia» Zmarłego i Zmartwychwstałego”. Zasadniczy jest tu

temat tych „odbić”: piszą o nim doktorzy Kościoła Wscho‑

du, natomiast w Kościele Zachodnim mówi się o tym jako

o czymś, o czym świadczą. Święty Cyryl (315‑386), patriar‑

cha Jerozolimy, wskazuje nie tylko na pusty grób, ale i na Ca‑

łun. Kronikarz pewnej pielgrzymki do ziemi świętej w roku

570 opowiada, że znajduje się on w nieznanym klasztorze

nad Jordanem. Według św. Brauliona, hiszpańskiego biskupa

zmarłego w 651 roku, apostołowie przechowywali go w wiel‑

kiej tajemnicy, stąd też „nie wiadomo, gdzie się znajduje”, na

pewno jednak w Kościele Wschodnim, skoro około roku 670

biskup Arkulf mówi, że oddał mu cześć i ucałował na zgro‑

madzeniu liturgicznym. Temat „odbicia” przekazały teksty

Mszy mozarabskiej w Hiszpanii, która pomimo muzułmań‑

skiego panowania zachowała wiarę i liturgię chrześcijańską.