Previous Page  9 / 21 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 9 / 21 Next Page
Page Background

15

rania potu.

Sindón

sudárion

są w licznie pojedynczej,

othó‑

nia

w liczbie mnogiej, tłumaczona jako „bandaże” – wąskie

i długie wstęgi.

Obraz na Całunie jest rezultatem projekcji prostopadłej nie‑

mal doskonałej, intensywność obrazu jest stała na całej postaci,

a jednym z najbardziej sugestywnych punktów jest twarz. Dla

biblisty mons. Giuseppe Ghibertiego, a jest on jednym z naj‑

większych znawców w tej dziedzinie, „między obrazem z Ca‑

łunu a opowiadaniami ewangelicznymi zachodzi tak ścisła re‑

lacja, że jest praktycznie niemożliwe uważać to za przypadek”.

Całun był płótnem o wadze około 1 200 gram z czystego

lnu tkanego „w jodełkę” (trzy nitki osnowy na dole i jedna

na górze). Miał 4,36 metra długości, 1,10 metra szerokości,

4,80 metrów kwadratowych powierzchni. Rozmiar ulegał

zmianom zależnie od naciągnięcia, jakiemu była podda‑

na prostokątna tkanina, nieprzezroczysta i zwarta, mocna

i zbita, delikatna i miękka, o grubości trzech milimetrów.

Pierwotnie była o 30 cm dłuższa, bo później zabrano trochę

kawałków na relikwie. Niegdyś była biała, teraz jest deli‑

katnie żółtawa, o zabarwieniu przyćmionej kości słoniowej,

delikatnie przechodzącym w ochrę. W wilgotniejsze dni jest

ciemniejsza, w ciepłe i słoneczne – jaśniejsza.

Materiał ten jest bardzo zniszczony ze względu na ubyt‑

ki i zanieczyszczenia. Metodą spowijania zwłok całunami

posługiwano się w Palestynie w czasach Jezusa. Możliwe

jest ustalenie wieku jeszcze starszych tkanin: w Muzeum

Egipskim w Turynie przechowywane jest płótno o długości

7 metrów i mniejszej szerokości, pochodzące z czasów XII

dynastii (1966‑1784 przed Chrystusem).

Na powierzchni Całunu były miejsca nadpalone, tworzą‑

ce czarne smugi, tkanina zwęglona w zetknięciu z rozgrzaną