Previous Page  10 / 21 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 21 Next Page
Page Background

16

i częściowo stopioną ścianą srebrnej skrzyni, w której się

znajdowała w czasie pożaru Saint‑Chapelle w Chambéry

w 1532 roku. Tamtejsze klaryski wstawiły szesnaście białych

łat trójkątnych, a bł. Sebastian Valfré w roku 1694 w Tury‑

nie wzmocnił ją czarnym jedwabiem, naszytym od spodu

na holenderskie białe płótno lniane – pracę klarysek. Inne

wzmocnienia dodała w 1868 roku księżniczka Klotylda Sa‑

baudzka‑Bonaparte, usuwając czarny jedwab, a doszywając

czerwony. Były też symetryczne zacieki w kształcie rombu,

całego i przepołowionego, powstałe w wyniku użycia wody

do gaszenia pożaru, a także inne ślady pożogi z 1349 roku

w katedrze w Besançon.

Dlaczego „był”, „miał rozmiar”, „były” w czasie prze‑

szłym? Dlatego, że w roku 2002 Całun został poddany zna‑

czącej konserwacji: usunięto łaty i zeskrobano otwory (teraz

większe o kilka milimetrów) pozostawiając je, usunięto pod‑

kład holenderski od spodu, a podszyto nowym podbiciem.

Autorka tego zabiegu – dr Mechthild Flury‑Lemberg twier‑

dzi, że wartość nowego płótna była olbrzymia i że może to

być kosztowny materiał importowany z Egiptu lub z Syrii.

Wymiary Całunu w pozycji wystawienia wynoszą: do

roku 2002 strona od dołu wynosiła 437,7 cm – dziś 441,5 cm;

strona od góry 434,5 – dziś 442,5; wysokość dwóch końców

kolejno: lewy 112,5 cm i prawy 113 cm, dziś – lewy 113,7 cm

i prawy 113,7 cm.

C

iało

bezlitośnie

torturowane

Delikatnie zarysowane, lecz wyraźnie widoczne jest odbi‑

cie trzydziesto‑, może trzydziestopięcioletniego mężczyzny

z brodą, wzrostu 178‑180 cm, wagi 79 kg, bez zaznaczone‑