11
Egipcjanie
uznawali aloes za roślinę nieśmiertelności. Królowe Nefretete
i Kleopatra przypisywały jej pierwszorzędną rolę w swoich usilnych dąże-
niach do fizycznego piękna. Używały aloesu jako kosmetyku do prze-
mywania oczu i do kąpieli. Aloes uprawiano przy wejściach do piramid
w celu wskazania faraonom drogi wiodącej do ziemi zmarłych, oraz
wzdłuż dróg prowadzących do Doliny królów. Egipcjanie używali alo-
esu również jako środka przeczyszczającego, w połączeniu z innymi
ziołami, jako produktu regenerującego do skóry, jako składnika mikstur
stosowanych w rytuale przebłagalnym i jako składnika substancji do bal-
samowania ciał (na przykład mumii faraona Ramzesa II). Mieszanka na
bazie bitumu, mirry i szafranu, balsamu, aromatycznych olejków i alo-
esu rozsmarowywana była na ciele zmarłego. Tysiące lat później, w IX
wieku n.e., lekarz, Arab syryjski, z pochodzenia chrześcijanin, później
nawrócony na islam, Abu Zakarija Yahja ibn Mesujah, jako pierwszy napi-
sał dzieła o tematyce medycznej w języku arabskim, w których wspo-
mina o aloesie i jego zastosowaniu jako środka chroniącego ciała zmar-
łych przed rozkładem.
Papirus Ebersa
(od imienia jego niemieckiego odkrywcy), pochodzący
z XV wieku p.n.e. i odnaleziony w 1875 roku w grobowcu, zawiera opis
aloesu i jego zastosowanie, a także recepty i wiele nazw leków pochodze-
nia roślinnego, wraz z odpowiednimi przepisami na ich przygotowanie.
Fragment ilustracji przedstawionej na Papirusie Ebersa, ok. 1500 r. p.n.e.