12
W obecnych czasach, w
Egipcie
,
aloes jest symbolem szczęścia.
Postawiony przed domemma stanowić ochronę dla rodziny i zapew-
nienie jej długiego i dostatniego życia. Roślina ta, przyozdobiona
czerwoną kokardą, przywołuje miłość, natomiast gdy jest to kokarda
zielonego koloru, przywołuje szczęście.
Aloes można również spotkać wewnątrz niektórych sklepów. Są tacy,
którzy wierzą, że pełni on funkcję ochronną, pochłaniając negatywną
energię przynoszoną przez niektórych klientów. Istnieją też obrzędy, w któ-
rych aloes wykorzystywany jest ze względu na swoją energetyczną moc.
Także
Żydzi
, po latach niewoli w Egipcie, wynieśli od swoich panów wie-
dzę na temat tajemnic stosowania aloesu. Sam król Salomon uprawiał
go przez wzgląd na aromatyczne i lecznicze właściwości. W starożytnej
Grecji aloes symbolizował cierpliwość i szczęście. Stosowany był wwalce
z wypadaniemwłosów i jako środek uśmierzający ból brzucha. Zalecano
jego stosowanie wraz z mirrą i rozmarynem jako środek do mycia i pielę-
gnacji zębów. Grecki lekarz żyjący w Rzymie, Pedacio Dioscoride (I wiek
n.e.), w swoim dziele
Grecki Zielnik
szczegółowo opisał właściwości alo-
esu jako środka zabliźniającego i uśmierzającego ból oraz jego zasto-
sowanie w leczeniu licznych wewnętrznych i zewnętrznych zaburzeń.
Również Galen sugerował stosowanie
hiery picry,
środka zaradczego na
bazie aloesu, o działaniu przeczyszczającym i gorzkim smaku.
Pliniusz Starszy, w I wieku n.e., opisuje w swoim dziele
Historia Naturalis
zastosowanie lecznicze soku aloesowego wspomagającego gojenie
ran, uśmierzającego ból brzu-
cha, likwidującego zaparcia,
migrenę, łysienie, ból gardła,
brodawki, włókniaki skóry
i hemoroidy.
Mówi się, że
Aleksander
Wielki
podbił wyspę Sokotrę
(na Oceanie Indyjskim,
na południe od Półwyspu
Arabskiego), po to żeby
posiąść dużą ilość aloesu
porastającego wyspę i wyko-
rzystać go do leczenia ran
odniesionych przez jego
Aleksander podczas bitwy pod Issos (Dom
Fauna – Pompeje)