Święci. Patroni na każdy dzień
Uniwersalność, która jest obecna w naszej publikacji, wyraża się w doborze przykładów świętości, realizowanej przez mężczyzn i kobiety, dzieci, dorosłych i starców w równym stopniu obecnych w książce. Taka jest bowiem istota powołania do świętości, które jest powszechne i dotyczy wszystkich, niezależnie od wieku i płci, a także od stanu życia: konsekrowanych i świeckich, niewolników i wolnych, szlachetnie urodzonych i opuszczonych…W tworzeniu niniejszego zestawienia wykazu świętych dużą wagę przywiązywano do tradycji ludowej. Umieszczając nowych świętych, starano się uzupełnić brak popularnych imion oraz bardzo popularnych postaci – na przykład Matki Teresy z Kalkuty, Jana Pawła II, a także świętych z polskiego kalendarza liturgicznego. Umieszczono również sylwetki „błogosławionych” lub sług Bożych, wobec których proces kanonizacyjny dopiero się rozpoczął.Kolejnym kryterium wyboru była ikonografia. W przekonaniu, że dany święty obraz i jego popularność wynikają bezpośrednio z kultu przypisywanego takiej czy innej postaci, uznano za stosowne zamieszczenie obrazów najważniejszych i najbardziej rozpowszechnionych nie tylko w historii sztuki – uważanej za główne źródło ikonografii – ale także w świadomości ludowej. Odbiorcy:– pragnący pogłębić swoją wiedzę nt. świętych i błogosławionych Kościoła– budujący relacje ze świętymi orędownikami w niebie– starający się o wzbogacenie treści swojego życia wewnętrznego inspirującymi przykładami świętości Dlaczego warto sięgnąć po tę książkę?Krótkie teksty poświęcone każdej wspominanej w kalendarzu liturgicznym postaci błogosławionego lub świętego mają na celu przybliżenie najważniejszych rysów życia i szczególnych cech, które omawianą osobę wiodły drogami świętości. Publikacja, przybliża ponadto uświęcony tradycją podział potrzeb i spraw, w których święci są przyzywani jako orędownicy. Czasami wynika to z historycznych okoliczności życia, jak w przypadku św. Błażeja, wspomożyciela w chorobach gardła, który uratował dziecko od uduszenia, uwalniając je od rybiej ości tkwiącej w przełyku, kiedy indziej ze sposobu poniesionego męczeństwa – na przykład święci, którzy zginęli przez ścięcie są przyzywani w bólach głowy. Biogramom towarzyszą syntetyczne notki wyjaśniające etymologię imion.